KPN introduceert nieuwe abonnementen en tarieven
Uit een presentatie van de nieuwe abonnementen van KPN is gebleken dat klanten vanaf 30 juli wederom met een aantal aanpassingen rekening zullen moeten houden. Allereerst wordt mobiel internet bijvoorbeeld opnieuw losstaand van belminuten en / of sms’en aangeboden. Daarnaast zullen KPN klanten vanaf dat ogenblik ook iedere maand voor hun telefoon moeten betalen. Het zou gaan om een vast basistarief van 10 euro per maand.
Volgens KPN moet het allemaal niet zo rechtlijnig worden gezien. Het klopt inderdaad dat er een minimumbedrag van 10 euro per maand wordt aangerekend, maar voor dat bedrag kunt u dan wel gratis naar andere mobiele KPN nummers bellen. Daarnaast beschikken klanten van deze provider steeds over de mogelijkheid om zelf te beslissen of ze er voor kiezen om gebruik te maken van een abonnement met belminuten of met smsjes. Er zouden vier bundels worden aangeboden waarbij de eerste bundels 100, 250 of 600 minuten/sms’jes. Wie nood heeft aan onbeperkt bellen en smsen kan kiezen voor de vierde en laatste bundel.
Wanneer u als KPN klant ook gebruik wenst te maken van mobiel internet, heeft u eveneens de keuze uit verschillende abonnementen. Het gaat om pakketten met respectievelijk 250, 1000 of 2500 MB. Let wel, ieder pakket beschikt over een bepaalde snelheid die kan verschillen ten opzichte van de andere pakketten. De kostprijs voor deze abonnementen is vastgesteld op 10, 15 en / of 25 euro per maand.
Naast bovenstaande introduceert KPN net als dochter Hi eerder reeds deed het zogenaamde leasen van een toestel. Een bekend voorbeeld is de iPhone 4s 32GB smartphone. Wanneer u deze afneemt bij KPN in combinatie met een 2-jarig abonnement dient u rekening te houden met een maandelijkse kostprijs van zo’n 31 euro. Let wel, hier moeten de instapkosten en eventuele kosten van het abonnement nog bij opgeteld worden. Wie gebruik maakt van deze oplossing kan wel rekenen op 5GB cloudopslag en kan daarnaast van op afstand zijn of haar gestolen telefoon terugvinden.
Vanuit de hoek van de consument komen er een aantal klachten over de nieuwe abonnementen. Het is bijvoorbeeld duidelijk dat vooral mensen met een eenvoudig toestel goedkoper uit zijn. Wanneer u gebruik wenst te maken van een smartphone zoals de iPhone of de Galaxy S III komt u in vergelijking met het vorige tariefplan duurder uit. De directeur Consumentenzaken bij KPN Marco Visser ziet dat niet zo en zegt dat de nieuwe tarieven veel transparanter zijn dan de vorige wat de klantvriendelijkheid van het bedrijf alleen maar ten goede komt, aldus eveneens Visser.
Tot slot wist Visser nog te benadrukken dat het bedrijf zich meer en meer wil richten op onbeperkt bellen en smsen. Voor amper 40 euro per maand beschikt u over een abonnement waarmee u onbeperkt kunt bellen en smsen bij KPN. Het wordt niet uitgesloten dat er in de toekomst ook een pakket met onbeperkt mobiel internet zal verschijnen, alleen blijven we ons vooralsnog richten op onbeperkt bellen en smsen.
